YES een instructiefilm

15 mei 2015

In drie weken leren lezen! We maken er een film over.

We introduceerden een methode om kinderen met ontwikkelingsstoornissen te leren lezen. We geloofden erin natuurlijk, en toch waren ze zelf ook school Ibtisamaverbijsterd over het resultaat. De kinderen uit de hoogste niveaugroep konden bij aanvang wel wat woordjes of letters lezen. Maar een heel eenvoudig leesboekje was nog te moeilijk. Onzeker worstelden ze zich door de eerste bladzijden heen. Uit een zin met twee of drie woordjes lazen ze er vaak maar één en de meesten strandden op bladzijde 3.

Na dit ‘testje’ bij aanvang, borgen we school Ibtisamahet leesboekje op en gingen aan de slag met de woordjes en zinnen uit het verhaaltje. We deden spelletjes met woordjes, plaatjes pictogrammen, gebaren en voorwerpen. Lotto, bingo, voelen, raden enzovoort. De kinderen vonden het leuk en spelenderwijs pikten ze het lezen op.

Na drie weken haalden we het boekje weer tevoorschijn. Hoewel de kinderen nog niet eens alle stappen uit het programma voltooid hadden, bleken ze het boekje bijna foutloos te kunnen lezen. Tijdens het filmen vielen onze monden open. ‘YES’ riep een jongetje met Down Syndrome trots uit toen hij de laatste bladzijde omsloeg.

YES! Voor leerkrachten en ouders is dit geweldig motiverend. Maar het leukste is om te zien hoe trots de kinderen zijn op het resultaat. Glimmend van trots zagen zij hun eigen filmpjes terug.

Intussen heeft Loeke de Waal alle filmbeelden verzameld. Een week lang liep ze met ons mee en filmde de lessen. Zij gaat er een instructiefilm van maken zodat we ook deze kennis en ervaring met alle leerkrachten die lesgeven in speciale klassen, kunnen delen.

Maretha

Zie hier een korte impressie van de vorderingen