Ervaringen van professionals in Marokko

Wat betekenen onze uitwisselingsbezoeken voor professionals in Marokko?

Projectweek onderzoek van zorgleerlingen op een basisschool.

Mei 2016. Twee psychologen uit Marrakech, twee orthopedagogen uit Nederland en twee Marokkaans-Nederlandse masterstudentes Orthopedagogiek uit Rotterdam. Gezamenlijk onderzochten we twee leerlingen met problemen op school op verzoek van hun ouders en leerkrachten. We onderzochten de bruikbaarheid van een (neuro)psychologische test in Marokko, deelden ervaring en expertise, en maakten een plan voor de leerlingen.
Georganiseerd in samenwerking met de inspecteur van onderwijs van Ouarzazate en basisschool El Farabi.

Dit zeiden onze Marokkaanse samenwerkingspartners erover:

Association Nour: d'échange des connaissances
Psychologue clinicien, CHU Mahammed VI Marrakech

Hicham Jabraoui

“J’ai pas trouvé les mots pour exprimer ma joie; c’est une joie aux double titres; d’abord parce que cette une semaine de rencontre et d’échange intellectuelle, culturelle, de langue … échange humain et pour l’humain.

Ensuite, c’est une joie parce que j ai participé à une formation et un stage avec une grande qualité d’encadrement où j’ai appris et approfondi le KABC II, sachant qu on a besoin des tests comme celui-là afin d’améliorer notre pris en charge psychologique des patients.

Je tient à remercie l’association NOUR qui nous a donné l’opportunité de participer à cette formation et je remercié vivement Maretha et Elly pour leurs temps et pour la qualité de cette formation.”

Association Nour: d'échange des connaissances
Psychologue clinicien, CHU Mahammed VI Marrakech

Hanae Benbouadi

“Cette semaine m’a permis de me poser plusieurs questions et de revoir ma méthode de travail quotidienne basée uniquement sur la consultation. Vous m’avez prouvée que la langue n’est pas une barrière mais c’est une richesse.

Nous avons aussi appris comment on peut analyser un test et comment à partir de ces résultats des conseils peuvent être partager avec les parents et l’école. La visite à la maison auquel j’ai pu participer (par chance) m’ a beaucoup ému et appris sur l’autre facette du psychologue que beaucoup de gens ignorent (même un psychologue).

Je suis très honorée que j’ai eu la chance d’apprendre a vos côté (humainement et professionnellement). Je tient à remercie l’association NOUR de m’avoir donner cette chance de participer à vos côtés à cette expérience enrichissante.”

Wat vonden de Marokkaans-Nederlandse studentes ervan? U leest het hier.

Bijscholing voor leerkrachten over methodes voor lezen en rekenen voor kinderen met ontwikkelingsstoornissen.

April 2015, bijscholing voor leerkrachten van ‘classes intégrées’, waarin kinderen met uiteenlopende ontwikkelingsstoornissen zitten.
Georganiseerd in samenwerking met de inspecteur van onderwijs van Ouarzazate.
Gegeven door Khadija Azahaf, leerkracht ZMLK uit Amsterdam.

Deze leerkrachten vertellen wat ze ervan vonden (in Frans of Arabisch).

kennisproject stichting Nour

klik erop om de video’s te zien.

Cursus over autisme

April 2014, Oudercursus over autisme.
Georganiseerd in samenwerking met de oudervereniging ‘Ibtisama’.
Het team van de school van Ibtisama nam daar ook aan deel.

Zij vertellen hoeveel vragen zij hadden over autisme en wat ze aan de cursus gehad hebben.

kennisproject stichting Nour

klik erop om de video te zien.

Summerschool 2012

Zomer 2012, pilotproject met vrijwilligers van de oudervereniging ‘Ibtisama’.

Nadia, een van de vrijwilligsters, schreef ons een brief en vertelde wat ze ervan vond.

Stichting Nour uitwisselingsproject

Hallo mijn lieve « zusters » Maretha, Elly, Samira en Susanne,

Ik mis jullie erg. We zijn erg blij met de resultaten van de summerschool, waarvan ik heb geleerd. Het was vooral heel zinvol voor de kinderen met autisme die speciale behoeften hebben. Ik heb veel geleerd over hoe je kan werken met kinderen met autisme. Vooral over hoe belangrijk het is om de tijd af te bakenen.

Stichting Nour uitwisselingsproject
Lees hier de originele brief in het Arabisch

Ook hebben we veel gehad aan de evaluatie-bijeenkomsten, die we hielden nadat de kinderen naar huis gingen. We weten nu hoe we constructieve werkjes kunnen kiezen voor de kinderen. We merkten ook dat de kinderen zich beter konden concentreren en fijner werkten als we de taakjes afwisselden met even ontspannen, iets drinken of iets dergelijks.