Aan het werk met Ali

Zaterdag 26 april

Het is koningsdag in Nederland. Hier in Marokko zouden we het bijna vergeten. Na een week van hard werken hebben we een dagje om uit te rusten, de balans op te maken en om even te schrijven over onze belevenissen. Somaya en Nathalie hebben de afgelopen week meegelopen in het schooltje van Ibtisama. De eerste ochtenden bestonden voornamelijk uit observaties in de klas, waarna we aan de slag gingen met Elly om een plan op te stellen voor Ali. Een lief, zorgzaam, maar oh zo druk jongetje. Hij bracht vaak nogal wat onrust mee de klas in, waardoor de leraressen regelmatig met hun handen in het haar zaten. Want wat vindt Ali leuk? Wat kan hem helpen?

Na verschillende brainstorm sessies met Elly besloten we om ook voor Ali de methode TEACCH te gaan gebruiken. De volgende ochtend hebben we dit meteen met de twee betrokken leraressen besproken en voorbereid. Ze waren direct erg enthousiast en kwamen zelf met ideeën voor taken en beloningen. Daar zaten we dan om 9.00 voorbereid en al, klaar om te starten! Maar om 9.30 nog geen Ali.. Het werd 10.00.. 11.00.. geen Ali!! Jammer !! Maar het voordeel was dat wij even de tijd hadden om ons heerlijk met de rest van de kids bezig te houden.

dansen6a

Om 12.00 gingen de kinderen naar huis. Daarna was er een kennis-uitwisseling met de leerkrachten van de school gepland. De uitwisseling begon echter met een uitwisseling van dans en muziek. Spontaan barstte er een ware multi-culti dans uit, die varieerde van hoofd, schouders, knie en teen tot een traditioneel Marokkaanse kringdans! Het verbond leerkrachten en vrijwilligers waardoor de uitwisseling van kennis en ervaring makkelijker werd. We hebben hierbij enorm gelachen en genoten! Daarna kregen we een overheerlijke Tajine van Nadia voorgeschoteld. We hebben van haar kookkunsten genoten.samen eten ibtisama2a

’s Middags was de derde cursusbijeenkomst voor ouders en leerkrachten van de autistische kinderen. Over deze cursus later meer. Maar nu terug naar Ali! Die was er gelukkig de volgende dag weer en zo konden we samen met de leerkrachten het TEACCH programma uittesten. Superenthousiast begon Ali met het open trekken van de lades.

We kregenformation ibtsama1anauwelijks tijd om het hem uit te leggen, maar dat was ook niet echt nodig, want binnen een half uur had Ali alle lades doorlopen en de taakjes af. Zelden zit hij zo goed en rustig te werken, dus hij werd dan ook rijkelijk beloond met een potje voetbal met zijn lerares, waar hij zichtbaar van genoot. Maar drie keer is scheeprecht, de aanhouder wint… dus … de komende week gaan we verder met het finetunen van het TEACCH programma voor Ali!

In de tussentijd hebben ook Fieke en Sanaa niet stilgezeten! Afgelopen week hebben ze huisbezoeken afgelegd waar ze jullie ongetwijfeld meer over gaan vertellen. Nu nog even tijd om ons even te ontspannen voordat de voorbereidingen voor de volgende volle week aanbreken.

Nathalie