Studenten doen onderzoek

September 2016

Mijn bezoek begint met een onderzoeksproject. Het is een initiatief van Onderzoek Stichting Nour“Autism Speaks” een Amerikaanse belangenvermenging van ouders van kinderen met autisme. In samenwerking met het AMCN (American Moroccan Competence Network) onderzoeken zij de behoeften van ouders en van professionals in verschillende landen in de wereld.

Voor het project in Marokko vroegen zij Stichting Nour om te helpen bij de dataverzameling. Acht studenten van een Amerikaanse universiteit zijn twee maanden aanwezig om interviews af te nemen. Daarbij worden zij geholpen door lokale ouderverenigingen, waaronder ‘Ibtisama’ in Ouarzazate.

Vier studenten en hun docente arriveren in Ouarzazate. Ze gaan direct aan de slag. Onderzoek Stichting NourZe werken elk met een tolk en interviewen ouders die door ‘Ibtisama’ zijn uitgenodigd. Het is even wennen, maar de eerste communicatieproblemen lossen zich al snel op. De interviews maken veel indruk op de studenten. Ouders zijn heel open over de dingen waar ze tegenaan lopen bij het zoeken naar zorg voor hun kind. Er zijn mooie verhalen en ook heel verdrietige verhalen.

Dit project trekt ook weer nieuwe ouders aan, die zich komen aanmelden bij Ibtisama en graag hun kind in het klasje voor de kinderen met autisme willen hebben. Helaas is er inmiddels een flinke wachtlijst, maar er zijn wel andere activiteiten waaronder de workshop voor ouders die we volgende week organiseren.

We maken lange dagen want er zijn gelukkig veel families die mee willen doen aan het onderzoek. ’s Middags nodigt de presidente de groep uit voor de lunch bij haar thuis. Daar eten we samen uit een grote schaal en delen verhalen en emoties. Daarna gaan de studenten weer aan de slag.

Onderzoek Stichting Nour