Start voorjaarsbezoek 2015

19-23 april 2015

Ons volgende bezoek aan het project is aangebroken. Zondagavond stapten Khadija Azahaf, leerkracht ZMLK onderwijs met mastergraad Special Educational Needs autisme, haar dochtertje Sofie en Maretha in het vliegtuig. Traditiegetrouw zijn de koffers tot de nok toe gevuld met materiaal en praktisch ontilbaar.

We begonnen in Rabat waar we logeerden bij familie van Khadija. De ontvangst en gastvrijheid waren hartverwarmend.

IMG_1980Maandag bezocht Maretha een kinderpsychiater in Rabat om ideeën uit te wisselen en na te denken over gezamenlijke activiteiten. Dinsdag bezochten Maretha en Khadija samen een pra  chtig toegerust centrum voor kinderen met autisme. De kinderpsychiater die daar werkt ontving ons en vertelde over de activiteiten.

Ze doen daar diagnostiek en ze begeleiden kinderen die naar het gewoon onderwijs gaan. Hun mogelijkheden zijn geweldig en hun werk erg goed. Toch vertelde deze kinderpsychiater dat kinderen die op gewone scholen niet worden toegelaten vanwege gedragsproblemen of een laag niveau, thuis zitten. Een ZMLK-klas is er dus ook in de hoofdstad niet. Er zijn wel enkele privé-schooltjes voor kinderen met ontwikkelingsstoornissen of autisme, maar die zijn wel erg duur.

IMG_1987   IMG_1985

We zijn er dus trots op te kunnen zeggen dat ons kleine centrum in het afgelegen Ouarzazate zorg en onderwijs biedt aan kinderen met ernstige vormen van autisme en een laag niveau. Bovendien is het betaalbaar voor ouders met een modaal of zelfs laag inkomen. Dat is mede te danken aan de steun van donateurs van stichting Nour.

Het was jammer om afscheid te nemen van ons hartelijke gastgezin, maar we zagen er ook erg naar uit om naar Ouarzazate af te reizen. De reis was lang en de weg door de bergen niet fijn voor mensen met wagenziekte. Maar de ontvangst bij ‘Ibtisama’ maakte alles goed. Er werd een welkomstlied gezongen en verschillende liedjes die de kinderen onlangs geleerd hebben. Deze liedjes zullen hopelijk worden uitgebracht op CD: een grote wens van de leerkrachten. Hier leest u er meer over.

Diezelfde avond werkten we nog tot laat door om de volgende dag al de eerste les te kunnen geven. Khadija is namelijk speciaal meegekomen om haar kennis en ervaring te delen over leren lezen en rekenen aan kinderen met verstandelijke beperkingen. Zij heeft grote tassen met speciaal lesmateriaal meegenomen, picto-zinnen, bingokaarten etc. Ze zal demonstratielessen geven en een korte cursus. IMG_2045

Ik ben zelf ook enorm benieuwd naar haar werk en naar het effect op de kinderen en leerkrachten.