Tools voor ouders

Ouders van kinderen met ontwikkelingsstoornissen zijn niet alleen opvoeders. Ouders zijn ook vaak stuwende krachten als het gaat om verbetering van zorg, en vergroten van kansen voor hun kinderen.

In Marokko kwamen wij in contact met een vereniging van ouders: ‘Ibtisama’, wat glimlach betekent. Vrouwen (moeders) vormen het bestuur en organiseren alle activiteiten.

Wij geloven in de kracht van ouders. Om daadwerkelijk verschil te maken hebben zij tools nodig: kennis, specifieke materialen, support, middelen en expertise. Stichting Nour draagt daar graag aan bij.

Onze kernwaarden zijn daarbij leidend: autonomie en gelijkwaardigheid. De oudervereniging staat aan het roer. Wij varen een stukje mee. Dat maakt de reis spannend, avontuurlijk en verrassend.

Hier leest u hoe het gelopen is:
Stichting Nour ontmoeting ouderverenigingMaart 2012. Ontmoeting met oudervereniging ‘Ibtisama’ in Ouarzazate, Zuid-Marokko.

Deze vereniging wordt gerund door moeders. Zij maken zich sterk voor zorg, onderwijs en dagbesteding voor hun kinderen met ontwikkelingsstoornissen, zoals Down syndroom en autisme.

Ze hadden grote plannen en wensen voor hun kinderen. Maar waar te beginnen? En hoe?

Wij kwamen op een verrassende manier met hen in contact (lees het hier) en we besloten tot een pilotproject: een kleinschalig uitwisselingsproject om samenwerkingsmogelijkheden te verkennen.

Stichting Nour uitwisselingsprojectZomer 2012. Pilotproject Summerschool

Na de verrassende ontmoeting bood Dhr. Aandam, president van stichting Tichka, ons een reusachtig pand aan: een meisjesinternaat dat wij tijdens de zomermaanden kosteloos mochten gebruiken.

De vier vrijwilligers uit Nederland konden kiezen uit 100 stapelbedden tijdens hun 3-weekse verblijf in Ouarzazate. In de enorme hal konden de kinderen spelen, want buiten was het 48º Celsius.

Zij werkten samen met vier vrijwilligers van ‘Ibtisama’ uit Ouarzazate. Er deden zeven kinderen en hun moeders mee aan het pilotproject.

Stichting Nour kennisuitwisselingSeptember 2012. De ouders richten een school op!

Na de summerschool wilde de oudervereniging Ibtisama een dagverblijf/schooltje beginnen. Dat leek ons nogal ambitieus en op korte termijn leek ons een thuisbegeleidingsprogramma realistischer. Drie keer raden wie er gelijk kreeg. :-)

U kunt zich onze verrassing voorstellen toen er nog geen drie maanden later een klas was.

Hier leest u hoe het daarmee verder ging.

Stichting Nour ouderbijeenkomstenInformatiemiddagen en bijeenkomsten voor ouders. 2012-2015

Als je een kind hebt dat zich anders ontwikkelt dan andere kinderen heb je informatie nodig. Van professionals én van andere ouders die met dezelfde problemen worstelen en die je zorgen delen.

Kennis delen betekent dan: ervaringen uitwisselen, begrip krijgen, troost zoeken, tips geven, ideeën opdoen en informatie vergaren.

Tijdens onze bezoeken organiseerden we samen met oudervereniging ‘Ibtisama’ themamiddagen over opvoeding en ontwikkeling van kinderen met ontwikkelingsstoornissen; oudercursussen autisme, informatieavonden om herkenning en erkenning te vergroten en ontmoetingsbijeenkomsten voor moeders.

Stichting Nour kinderen met ontwikkelingsstoornissenConsultatie en advies

Psychiaters of psychologen zijn niet makkelijk bereikbaar voor mensen uit het zuiden van Marokko. Daarvoor moeten ouders een dag reizen naar een van de grote steden. Veel ouders hebben wel een arts bezocht en vaak hebben ze een diagnose of een mapje met medische uitslagen. Maar wat dan?

Na thuiskomst rijzen er nieuwe vragen: Wat kan mijn kind eigenlijk? Wat is autisme  precies? Heeft mijn kind dat echt wel of kan het ook over gaan? Kan mijn kind iets leren? Wat kunnen we thuis doen? En hoe moeten we omgaan met gedragsproblemen?

Voor dit soort vragen bezoeken we gezinnen thuis. We luisteren, kijken mee, leggen uit, en denken mee over praktische oplossingen.

Lees verder over onze andere activiteiten: Uitwisseling van kennis en Speciaal onderwijs.