Lezen en rekenen

Donderdag 30 april

Khadija en haar dochtertje Sofie zijn net vertrokken. En dat geeft mij even de gelegenheid om de afgelopen week te overdenken. Stichting NourWe hebben zoveel gedaan! Het is bijna niet samen te vatten.

Allereerst ging Khadija natuurlijk aan de slag in de klas. Ze gaf lezen en rekenen op een manier die helemaal nieuw is voor de leerkrachten hier. Heel praktisch met heel veel visuele ondersteuning. Heel veel doen en heel veel spelen met taal, hoeveelheden en woordjes. De kinderen genoten en zaten opvallend lang aan tafel. Maar ook het publiek, een kring van educatrices die er met videorecorders en blocknotes omheen zat genoot.

Sommige kinderen konden veel meer dan gedacht. Andere kinderen gingen voor het eerst een beetje praten. Dat was geweldig om te zien. Een meisje met veel gedragsproblemen zat drie kwartier lang aandachtig mee te doen, zonder ook maar één keer op het idee te komen om haar buurman te knijpen. Een bang jongetje kroop steeds meer uit zijn schulp en sprong tijdens het laatste spelletje ineens op toen Khadija vroeg wie als volgende de beurt wilde krijgen.

Afgelopen maandag was er geen school.Stichting Nour Toen gaf Khadija les in deze methodiek aan alle leerkrachten van de classes integrés in en om Ouarzazate. Die dag organiseerden wij in samenwerking met de inspecteur van onderwijs. Dat is een heel aardige en ambitieuze man die erg geïnteresseerd is in educatie en bijscholing. Ook daar werd Khadija’s expertise heel goed ontvangen. Voor de Frans- en Arabisch-taligen ziet u hier een paar reacties van leerkrachten die dit bijwoonden. Mocht iemand dit gemakkelijk kunnen vertalen, dan houd ik me aanbevolen  🙂 Dan zal ik de vertaling aan de video toevoegen.

Terwijl Khadija les gaf, ging haar dochtertje (6 jaar) naar school. Zij spreekt helemaal geen Arabisch, maar mocht een weekje meedraaien in een groep 3. Erg spannend maar gelukkig werd ze heel goed opgevangen. Ze maakte in een week twee vriendinnetjes en kwam vol trots met een Arabisch rekenboekje aanzetten waar ze enthousiast uit werkte.

Tenslotte werkten Khadija en ik deze week hard aan teambuilding. Daarover meer in het volgende blog.