Klaar voor de start

Sterker nog … we zijn al begonnen.

Stichting NourAfgelopen vrijdag en zaterdag vond een congres over autisme plaats in Casablanca, georganiseerd door de vereniging van kinderpsychiaters/psychologen in Marokko.

Jacob Vorstman en Maretha de Jonge waren uitgenodigd en spraken over ‘Genetische risicofactoren die kunnen bijdragen aan autisme’ en ‘Kinderen met autisme spectrum stoornissen en gemiddelde of hoge intelligentie’.

Het congres was boeiend en bracht ons in contact met Stichting Nourprofessionals in Marokko. Maretha kent sommigen inmiddels al enkele jaren en de regelmatige uitwisselingsbezoeken leiden langzamerhand tot een waardevol netwerk.

Jacob is inmiddels weer terug in Nederland.

Maretha reisde door naar Ouarzazate. Er wachtte haar daar een verrassing, waarover meer in ons volgende blog.

Stichting Nour
Eerst stellen wij twee nieuwe vrijwilligers aan u voor.
Zij pakken vandaag hun koffers.
Zij zullen een week lang training geven over taal-, en communicatieproblemen bij kinderen met ontwikkelingsstoornissen.

Wie zijn zij, wat drijft hen en wat hopen ze te kunnen bijdragen en leren?

Uitwisselingsproject Stichting Nour

Irene Homveld

“Ik ben sinds mijn afstuderen werkzaam als logopedist, eerst 10 jaar deels in mijn eigen praktijk in een algemeen ziekenhuis, en deels op de mytylschool in Utrecht.

Daarna ben ik in het WKZ gaan werken op de afdeling KNO Kind & Communicatie, met kinderen met spraaktaal-, gehoor- en voedings/slikproblemen. Sinds 7 jaar ben ik werkzaam op de afdeling K&C als orthopedagoog. Die opleiding heb ik naast mijn werk en opvoeding van 3 kinderen gedaan.

Ik vind het geweldig om met complexe kinderen en hun ouders te werken, als diagnosticus in een team de puzzel (hulpvraag) proberen op te lossen en het kind en de ouders verder te helpen!”

Uitwisselingsproject Stichting Nour

Souhailla Harsal

4e jaars studente logopedie met als Minor: ‘meertaligheid’ aan de Hogeschool Rotterdam.

“Ik heb een Marokkaanse achtergrond. Mijn ouders komen uit het noorden van Marokko. Ik spreek en begrijp de taal, maar ik ben benieuwd hoe het is om deze taal voor mijn vak te gebruiken.
Ik ben nieuwsgierig hoe er met beperkingen om gegaan wordt in Marokko, wat de kennis erover is en wat ik kan bijdragen als logopedie studente.

Het lijkt me erg leuk om samen te werken met de andere vrijwilligers uit Nederland en uit Marokko. Ik hoop dat ik wat kan betekenen voor de kinderen, de ouders en andere betrokkenen in de korte tijd dat wij in Marokko zijn. Tegelijkertijd denk ik dat ik veel kan leren van de vrijwilligers met hun verschillende ervaringen en kennis uit beide landen.

Ik denk dat het een indrukwekkende ervaring zal zijn en ik heb er veel zin.”