Bijna weer in Ouarzazate

Vrijdag 27 oktober 2013

Bijna weer in Ouarzazate
Ik ben weer onderweg naar Ouarzazate. Ik verheug me er enorm op de kinderen en ouders terug te zien en samen verder aan de slag te gaan met onze nieuwe doelen. In de afgelopen periode is er weer heel wat gebeurd. Dankzij de fantastische steun van vrienden en donateurs kunnen wij de school van Ibtisama in het komend jaar wezenlijk ondersteunen.
Het is ongelooflijk wat we in één jaar hebben kunnen bereiken. Anderhalf jaar geleden, kwam ik in contact met de oudervereniging Ibtisama ( ouders van kinderen met mentale beperkingen en/of autisme). Zij hadden toen, afgezien van een groot ledenbestand, nog niets. Het liefst wilde ze een school oprichten, want het merendeel van de kinderen zat de hele dag thuis.
Vorig jaar zomer organiseerden we met 4 vrijwilligers uit Nederland en 4 vrijwilligers uit Ouarzazate een summerschool voor zeven kinderen en hun moeders. Al doende lieten we zien hoe je een programma voor deze kinderen zou kunnen vormgeven. We leerden aan beide kanten. De Nederlandse ploeg werd verrast door de cultuur, de gastvrijheid en warmte (letterlijk en figuurlijk) en de Marokkaanse ploeg werd verrast door het effect van structuur op de kinderen en verschillende activiteiten (zoals spelen met scheerschuim!).
We werden getroffen door de voortvarendheid van de oudervereniging. Nog geen twee maanden na de summerschool, richtten zij hun eigen school op. Deze bestaat vooralsnog uit slechts één klas, is gehuisvest in een veel te kleine ruimte en wordt gedraaid door vrijwilligers, maar … 15 kinderen kunnen dagelijks naar school!! Een belangrijk Marokkaans overheidsorgaan heeft de school erkend en ondersteund met materiaal. Een groot probleem is echter het financieren van een leerkracht. De vrijwilligers doen fantastisch werk, maar wisselen te snel en hebben te weinig inhoudelijke kennis. Dankzij de donaties van de vrienden van Stichting Nour kunnen wij Ibtisama in het komend schooljaar ondersteunen met het salaris van één leerkracht.
En nu ga ik dus terug. Inmiddels ben ik al in Marokko, maar nog niet in Ouarzazate. Ik bezoek in Marrakech een internationaal congres voor gedragstherapeuten. Daarna heb ik een weekje vakantie en tijd om me voor te bereiden op drie weken werken in de klas van Ibtisama. Wil je weten wat ik daar ga doen en ben je benieuwd wat een punnikklosje zoal teweeg kan brengen? Dat vertel ik je graag morgen!