Het begon met een verrassende ontmoeting

In februari 2012 reisde Maretha de Jonge, orthopedagoog en GZ-psycholoog werkzaam op de afdeling kinderpsychiatrie van het UMC Utrecht, naar Marokko met een idealistisch doch wazig plan.

Ooit gaf zij als vrijwilligster Nederlandse taallessen aan Marokkaanse immigranten. Hierdoor raakte zij geboeid door hun cultuur en achtergrond. Zij leerde er wat Arabische woorden en werd gegrepen door de beelden en verhalen uit Marokko. Tijdens reizen door dit mooie land groeide langzaam het verlangen om de taal te leren spreken en er misschien ooit iets te kunnen doen met haar orthopedagische kennis.

Het was niet makkelijk om daarvoor een ingang te vinden. Waar te beginnen? Wat kan je doen en wat moet je vooral niet doen?

In 2012 zocht zij contact met het Nederlands Instituut Marokko (NIMAR) in Rabat. Maretha werd gastvrij ontvangen en geholpen met het leggen van contacten. Als gevolg van verschillende onvoorziene omstandigheden liep dat echter niet van een leien dakje. Contactpersonen bleken toch niet aanwezig, afspraken vielen uit en na vier dagen was nog geen enkele ontmoeting gelukt. Het leek een doodlopend traject … totdat de bibliothecaresse van het NIMAR geïnteresseerd raakte in deze Nederlandse vrouw die iedere dag maar weer achter de computer plaatsnam om haar email te checken.

Via haar man, hoogleraar aan de universiteit van Rabat, bracht zij Maretha in contact met Dhr. Aandam, president van stichting Tichka in Ouarzazate. Deze Marokkaanse stichting maakt zich o.a. sterk voor het vergroten vanStichting Nour onderwijskansen voor vrouwen. Dhr. Aandam was door een oudervereniging om hulp gevraagd. Deze oudervereniging ‘Ibtisama’ (glimlach) streeft naar zorg, onderwijs en dagbesteding voor kinderen met ontwikkelingsstoornissen zoals Down Syndroom of autisme.

Op uitnodiging van Dhr. Aandam reisde Maretha naar Ouarzazate voor een ontmoeting met deze ouders en er ontstond een plan. Het was dankzij de gastvrijheid van Dhr. Aandam en het bestuur van de oudervereniging dat het eerste project binnen vier maanden in de steigers stond.

In de zomer van 2012 organiseerde stichting Nour, samen met oudervereniging ‘Ibtisama’ een summerschool. Tijdens dit pilotproject werd de basis gelegd voor verdere samenwerking.