Een thema les van Dienke

15 oktober 2014

Dit keer ben ik de gelukkige die vanuit Nederland een week mee mag naar Ouarzazate om hopelijk iets toe te kunnen voegen aan het onderwijs op Ibtisama. Maretha heeft me (te) goed voorbereid: niets zal hetzelfde zijn als in Nederland, kinderen met deze achtergrond vereisen iets meer dan de differentiatie op instructie-afhankelijk, instructie-gevoelig of instructie-onafhankrlijk niveau, zoals gebruikelijk in het Nederlandse onderwijs. Maar wat ik aantref in de klas, overtreft al mijn verwachtingen!

Wat een prachtig systeem: Teacch! Iedere leerling werkt per dag 2x, in een blokje van ongeveer een half uur, zelfstandig op zijn/haar niveau. De drie uit te voeren taakjes worden zorgvuldig door de educatrices uitgezocht en klaargelegd. Wat een rust, concentratie en autonomie. Je kunt bijna een speld horen vallen in de klas. Waar nodig krijgen de kinderen hulp en begeleiding.

Deze week gaan we het Stichting NourStichting NourStichting NourStichting Nourthematisch werken introduceren. Wat kun je beter doen dan met je grote, rode, gevulde koffer de klas binnenkomen en het gesprek met de kinderen aangaan over reizen?

Maak hem maar open… Wat zie je? Wat neem je mee? Hoe zijn Maretha en ik hier gekomen vanuit Nederland? Zijn er nog andere manieren om je te bewegen? Hoe ga je naar de markt? Hoe kom je naar school?

We maken een woordspin met plaatjes & woorden en de aftrap is daar.

De kinderen maken mooie tekeningen van zichzelf op weg naar school.

Er wordt over gepraat en hun verhaal wordt erbij geschreven.

Dienke Bakker