Op werkbezoek in Casablanca

Woensdag 2 oktober 2013

Op uitnodiging van een arts-assistente kinderpsychiatrie, reis ik af naar Casablanca. Zij volgt haar opleiding in het universitair kinderziekenhuis Abderrahim
CHU enfants CasaHarouchi. Ik ontmoet haar daar en maak kennis met de vaste psycholoog van de afdeling kinderpsychiatrie. Ze hebben er 4 afdelingen: een polikliniek en drie dagklinieken (leeftijd 0-6, 6-12, 12-16) waar kinderen dagelijks komen gedurende 1-3 maanden voor diagnostiek en behandeling. Ze zien er alle soorten van problematiek en bieden verschillende soorten van behandelingsmodules. Gedragstherapeutische behandeling is er niet of nauwelijks, maar wel veel psychoanalytische en creatieve vormen van behandeling. We wisselen uitgebreid ervaring uit over instrumenten, methoden en gedeelde onderzoeksinteresses.

Na dit bijzonder interessante bezoek, ga ik door naar een van de ouderverenigingen voor autistische kinderen in Casablanca. Die hebben een eigen school opgericht waar plaats is voor 12 kinderen die allemaal één-op-één ABA onderwijs krijgen van een eigen onderwijzeres. Je kan je voorstellen dat dit alleen isEcole Casa 7 weggelegd voor rijkere mensen. De school is gehuisvest in een hele leuk, klein en veilig gebouw met 2 klassen en een heerlijk koele binnenplaats. De klassen zijn ruim en zeer goed ingericht. Wat een verschil met de schoolklas van Ibtisama die nu nog in een veel te kleine ruimte zit waardoor er heel veel dingen niet mogelijk zijn, zoals aan een eigen tafeltje werken of buitenspelen.

Ik mag meekijken met hun lessen en ben onder de indruk van wat ze bereiken met deze autistische kinderen met uiteenlopende niveaus en leeftijden. Ze willen graag advies en feedback en het is leuk om ervaring uit te wisselen over werkwijzen en methoden.

Ecole Casa2 Na dit zeer geslaagde bezoek aan Casablanca reis ik terug met de trein en heb nog meer zin om snel in Ouarzazate aan de slag te gaan. In de trein blijkt ook hier een punnikklosje reacties los te maken. Twee vrouwen die tegenover mij zitten kunnen hun nieuwsgierigheid niet bedwingen en bekijken het punnikwerk uitgebreid.  Het punnikklosje gaat van hand tot hand. Ze zien een mooie centuur in mijn reeds gepunnikte koord. Goed idee!